El Govern negocia més freqüències i places als trens Avant entre Lleida i Barcelona per millorar la mobilitat

La consellera de Territori, Sílvia Paneque, confirma negociacions amb Transports per ampliar l’oferta de trens Avant i Rodalies a Lleida. ERC reclama triplicar les places i afegir noves connexions cap a Aragó.

Imagen de un tren AVE

EFE

Imagen de un tren AVE

Ricard Álvarez

Lleida - Publicado el

2 min lectura

El Govern reconeix la insuficiència de l’oferta actual i promet millores  

La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha admès aquest dimecres al Parlament que les millores implementades l’octubre passat en els trens Avant entre Lleida i Barcelona són “insuficients”. En resposta a una interpel·lació de la diputada d’ERC Montse Bergés, Paneque ha assegurat que el Govern negocia amb el ministeri de Transports un augment de freqüències i places per pal·liar les “mancances” denunciades pels usuaris.

Bergés ha destacat que l’actual oferta de 16.240 places setmanals en 101 trens entre Lleida i Barcelona queda lluny de les 45.000 places en 190 trens que connecten Toledo i Madrid. Segons un informe de CCOO, caldria triplicar l’oferta fins a 15 trens diaris i 45.000 places per garantir una mobilitat eficient.

Reclamacions d’ERC: més connexions i Rodalies completes  

ERC no només exigeix millores en els trens Avant, sinó també l’ampliació de la xarxa de Rodalies Lleida amb dues noves línies:

  • Lleida-Montblanc
  • Lleida-Montsó (amb 7 circulacions diàries per sentit, beneficiant 28.000 persones a la Franja i 7.500 a Almacelles i Raïmat).

Paneque ha coincidit que la xarxa “no pot ser completa sense connexions cap a Aragó” i ha revelat converses per recuperar el quart tren diari Lleida-Saragossa, un projecte que requereix finançament també de l’executiu aragonès.

FGC assumirà noves línies de Rodalies i estacions  

La consellera ha recordat que Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) gestionarà a partir de 2024 les línies:

  • RL3 (Lleida-Cervera)
  • RL4 (Lleida-Terrassa),  amb un creixement de la demanda del 25%. A més, Stadler lliurarà a finals de 2025 el primer de quatre trens nous, amb una inversió de 40 MEUR i cost de manteniment de 19 MEUR en 15 anys.

També s’ha pactat amb Adif la construcció d’un taller de trens (9 MEUR) i la millora de les estacions, integrant-les en un pol intermodal amb la nova estació d’autobusos de Lleida (44 MEUR), que obrirà el 2025.

Transport interurbà i carreteres: noves inversions  

Bergés ha instat a “repensar la xarxa” d’autobusos abans del venciment de concessions el 2028, proposant:

  • Transport a demanda a la Noguera, Pla d’Urgell, Urgell i Segrià.
  • Ús d’autobusos escolars per a cicles formatius (ex: Agramunt o Guissona).

En carreteres, el Govern prioritzarà carrils 2+1 en:

  • C-12 (Alfés-Lleida): 14 MEUR en obres.
  • C-14, L-311, L-310 i C-26, per reduir xocs frontals.

ERC també reclama avançar en l’eix transversal de les Garrigues i la conversió de la C-13 en autovia (Lleida-Balaguer).

mobilitat com a prioritat  

El Govern insisteix que les millores en freqüències, Rodalies i carreteres són claus, tot i admetre que “no es poden atendre totes les demandes”. Les negociacions amb Transports i Aragó marcaràn el ritme dels canvis.  

Escucha en directo

En Directo COPE LLEIDA

COPE LLEIDA

Herrera en COPE

Herrera en COPE

Con Carlos Herrera

Lunes a viernes de 06:00h a 13:00h

Programas

Último boletín

05:00H | 8 MAY 2025 | BOLETÍN