Lleida i Catalunya impulsen el transport públic: 62 millores en busos interurbans i noves línies per connectar estudiants i municipis

La Generalitat inverteix 17,4 milions d’euros per reforçar el bus interurbà a Catalunya, amb 4 noves línies i més freqüències a Lleida, Barcelona i Girona. Un pas cap a la mobilitat sostenible i l’equilibri territorial.

Un autobús arribant a l'estació

Maria Asmarat

Un autobús arribant a l'estació

Ricard Álvarez

Lleida - Publicado el

4 min lectura

El Govern català ha anunciat aquest dilluns un pla de 62 millores per modernitzar i ampliar la xarxa de busos interurbans arreu del territori. La inversió, que ascendeix a 17,4 milions d’euros, es suma als 4,8 milions ja destinats aquest any i respon a un creixement del 17,10% d’usuaris entre 2019 i 2024, amb 82,6 milions de viatgers registrats l’any passat. Entre les novetats, destaquen quatre noves línies —dues d’elles pensades específicament per a estudiants— i l’augment de freqüències en rutes existents, amb un focus especial en la província de Lleida, on línies com l’e2 Alfarràs-Lleida o l’e3 Alcarràs-Lleida veuran reforçat el seu servei.

La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha celebrat els "resultats exitosos" d’aquesta aposta pel transport públic, que no només busca reduir la contaminació sinó també equilibrar la mobilitat entre nuclis urbans i rurals. "És clau donar resposta a les zones més allunyades de Barcelona, on la població està creixent i la demanda de transport és cada cop més evident", ha remarcat. Aquesta estratègia, segons els experts, podria reducir la dependència del vehicle privat i millorar la qualitat de vida dels ciutadans. 

Noves línies: connectant estudiants i municipis

Una de les grans apostes d’aquest pla és la creació de línies dedicades als estudiants. A partir d’aquest curs, els joves del Pallars Jussà i l’Alta Ribagorça podran utilitzar la nova línia Pont de Suert-Tremp, amb quatre expedicions diàries en període lectiu. També s’estrena la connexió entre el Baix Montseny i la Universitat de Vic, amb parades a Riells, Breda, Arbúcies, Sant Hilari, Espinelves i Vic, i tres serveis diaris sincronitzats amb els horaris universitaris. "Això facilita l’accés a l’educació superior i evita desplaçaments en cotxe", explica Manel Nadal, secretari de Mobilitat.

A més, s’han posat en marxa dues línies que uneixen el Baix Penedès amb Barcelona: la Vendrell-Barcelona i la Calafell-Barcelona, ambdues amb quatre expedicions diàries de dilluns a divendres. La Mònica, una de les primeres usuàries de la línia Vendrell-Barcelona, ha valorat positivament el servei: "Ha estat ràpid, còmode i pràctic. Quan la gent ho conegui, serà una alternativa real al tren". Fins ara, ella utilitzava l’R4 de Rodalies, però ara combinarà ambdós mitjans en funció de les seves necessitats.

La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, en la roda de premsa per anunciar nous busos interurbans

Jordi Bataller

La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, en la roda de premsa per anunciar nous busos interurbans

Lleida, a l’avantguarda de les millores

La província de Lleida és una de les més beneficiades per aquest pla. Des d’aquest dilluns, la línia e2 Alfarràs-Lleida passa a tenir 28 expedicions d’anada i 27 de tornada, mentre que l’e3 Alcarràs-Lleida arribarà als 29 serveis diaris per sentit. A partir del 6 de setembre, la línia Castelldans-Lleida ampliarà el seu servei els dissabtes feiners amb 6 expedicions d’anada i 7 de tornada, i la Aitona-Soses-Lleida oferirà 7 viatges per sentit els mateixos dies. També es reforça l’exprés e5 Almacelles-Lleida, que comptarà amb 21 expedicions d’anada i 22 de tornada els dissabtes laborables.

Aquestes millores responen a una demanda creixent en una zona on la població s’ha incrementat en els últims anys. "Els ajuntaments ens ho venien demanant des de fa temps", reconeix Nadal, qui destaca que "el transport públic és un eix vertebrador del territori"

Èxit dels serveis express.cat i clic.cat: un model a seguir 

Darrere d’aquestes xifres hi ha l’èxit de programes com l’express.cat i el clic.cat. El primer, que ofereix serveis semidirectes, ha transportat 31,28 milions de passatgers el 2024, un 38,16% més que el 2019. El segon, enfocat a zones rurals, ha experimentat un creixement del 42,98% entre 2022 i 2024, amb 111.917 usuaris. "Aquests dades demostren que la gent valora la punctualitat, la comoditat i la freqüència", assenyala Paneque.

A la demarcació de Barcelona, línies com la Vilafranca-Barcelona (e6) o la Sant Sadurní d’Anoia-Barcelona (e18) també veuran augmentades les seves expedicions, mentre que a Girona, la línia Olot-Barcelona doblarà la seva oferta a partir del 6 d’octubre, amb quatre viatges diaris per sentit. 

Un bus sortint de l'estació

Maria Asmarat

Un bus sortint de l'estació

Un futur més sostenible i connectat

La Generalitat no amaga que aquest pla és només el primer pas cap a una mobilitat més verda i eficient. "Volem que el transport públic sigui la primera opció per als ciutadans, no només per qüestions mediambientals, sinó també per qualitat i accessibilitat", afirma Nadal. La clau, segons els experts, estarà en mantindre la inversió i adaptar els serveis a les necessitats reals de la població.

En un context on la contaminació i la despoblació rural són reptes urgents, iniciatives com aquesta poden marcar la diferència. "Si aconseguim que la gent deixi el cotxe a casa, guanyarem tots", conclou la consellera.

Escucha en directo

En Directo COPE LLEIDA

COPE LLEIDA

La Linterna

La Linterna

Con Ángel Expósito

Lunes a viernes de 19:00h a 23:30h

Programas

Últimos audios

Último boletín

18:00H | 4 SEP 2025 | BOLETÍN

Boletines COPE
Tracking