L’Hospital Comarcal del Pallars comença a administrar quimioteràpia parenteral i evita 350 desplaçaments a Lleida

La consellera de Salut, Olga Pané, ha inaugurat el servei de quimioteràpia parenteral a l’Hospital Comarcal del Pallars, que evitarà uns 350 viatges anuals dels pacients a Lleida. Una quarantena de persones en seran beneficiàries directes.

La consellera de Salut, Olga Pané, ha visitat l'Hospital Comarcal del Pallars

Marta Lluvich

La consellera de Salut, Olga Pané, ha visitat l'Hospital Comarcal del Pallars

Ricard Álvarez

Lleida - Publicado el

2 min lectura

La consellera de Salut, Olga Pané, ha visitat aquest dimarts l’Hospital Comarcal del Pallars per conèixer de primera mà el nou servei de quimioteràpia parenteral (endovenosa i subcutània), que començarà a administrar tractaments oncològics a uns 40 pacients de la zona. Fins ara, aquestes persones havien de desplaçar-se fins a l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova (HUAV) de Lleida, un trajecte que suposava mínim tres hores anuals per pacient i llargues esperes.

Pané ha destacat que aquesta iniciativa millora la qualitat de vida dels malalts, especialment en una comarca amb pobles dispersos i comunicacions complicades. “Ara poden rebre el tractament més a prop de casa, amb la mateixa seguretat i eficàcia”, ha afirmat.

Un estalvi de temps i esforç per als pacients  

Un dels afectats, Antonio Ruiz, veí de Tremp, ha explicat que abans havia de viatjar fins a tres cops al mes a Lleida per rebre quimioteràpia. “Eren 87 quilòmetres d’anada i una hora i quart, més el mateix de tornada”, ha detallat. A més, havia d’arribar a primera hora per fer-se analítiques i esperar els resultats abans de la sessió.

Ruiz ha valorat positivament el nou servei a Tremp: “He guanyat temps i evitat moltes hores de cotxe”. Tot i això, ha reconegut que el servei de taxis per a pacients oncològics funcionava bé.

Per als veïns d’altres pobles dels Pallars, com Sort o La Pobla de Segur, el canvi és encara més significatiu: passen de fer 160 quilòmetres (més de dues hores) anada i tornada a Lleida, a reduir el trajecte a la meitat.

Dues sales blanques per garantir la seguretat del tractament  

Per oferir aquest servei, l’hospital ha habilitat dues sales blanques dins del Servei de Farmàcia:  

  • Una per a medicaments no perillosos, amb cabina de flux laminar horitzontal.
  • Una altra per a fàrmacs antineoplàstics (perillosos), amb cabina de flux laminar vertical.  

Aquestes instal·lacions asseguren que els tractaments es preparen en condicions estèrils i segures. A més, des de 2024, l’hospital ja administrava quimioteràpia oral a cinc pacients.  

Xarxa sanitària consolidada a l’Alt Pirineu i Aran  

La consellera ha recordat que, amb aquesta incorporació, la quimioteràpia parenteral ja està disponible als quatre hospitals de l’Alt Pirineu i Aran:  

  1. Fundació Sant Hospital de la Seu d’Urgell
  2. Espitau Val d’Aran
  3. Hospital de Cerdanya
  4. Hospital Comarcal del Pallars

El 2024, els tres primers centres van atendre 91 pacients amb quimioteràpia endovenosa i 49 amb oral. La coordinació amb l’HUAV de Lleida ha estat clau per implementar el servei a Tremp.  

Un pas endavant en l’accessibilitat sanitària rural  

La iniciativa no només redueix el desgast físic i emocional dels pacients, sinó que també descarrega els hospitals de referència. Eduard Sanjurjo, director assistencial de l’Hospital del Pallars, ha remarcat la qualitat i seguretat del nou servei, que representa un avanç en la descentralització de l’assistència oncològica.  

Temas relacionados

Escucha en directo

En Directo COPE LLEIDA

COPE LLEIDA

Herrera en COPE

Herrera en COPE

Con Carlos Herrera

Lunes a viernes de 06:00h a 13:00h

Programas

Último boletín

05:00H | 28 MAY 2025 | BOLETÍN

Boletines COPE
Tracking