• Viernes, 10 de mayo 2024
  • ABC

COPE

TECNOLOGIA I SALUT

Es posa a prova una app adreçada als pacients que s'han d'operar

QuiròfanHUB, d'Esther Méndez, anestesiòloga de l'Hospital Universitari de Bellvitge, vol cobrir la necessitat d'informació dels pacients que han de passar per una operació.

Audio

La Linterna CatalunyaL'Hospitalet de Llobregat

Tiempo de lectura: 2'Actualizado 12:37

Esther Méndez ha tingut una idea de salut digital que neix de la seva experiència com a anestesiòloga de l'Hospital Universitari de Bellvitge i com a estudiant del màster universitari de Salut Digital (E-health) de la UOC. Es tracta de QuiròfanHUB, una aplicació mòbil que sorgeix de la necessitat de resoldre els dubtes dels pacients derivats del desconeixement entorn d'un procés quirúrgic, que «poden provocar ansietat i una experiència més negativa», explica la metgessa a La Linterna de COPE Catalunya.

Ara la idea podrà començar a caminar gràcies a l'impuls de l'eHealth Center de la UOC, que ha premiat el projecte amb un ajut econòmic. És la primera vegada que s'atorga el premi eHealth Project: de la Idea al Projecte, una convocatòria anual de la UOC, impulsada des dels Estudis de Salut, que fa de radar per detectar i impulsar projectes de salut digital amb un impacte social elevat, mitjançant la translació dels resultats al sistema de salut i als usuaris.

La salut digital, una aliada contra la desinformació del pacient

«Els pacients arriben a la sala d'operacions amb molt poca informació, tot i que els n'oferim tots els detalls durant les visites. I és que està demostrat que només retenen entre un 20 i un 30 % de tot el que se'ls explica», afirma Méndez. A més a més, aquest problema s'ha accentuat durant la pandèmia de la COVID-19. «Amb l'augment de les visites telemàtiques, la informació es perd encara més, i la incertesa dels pacients augmenta tant en el preoperatori com en el postoperatori. Per a mi, la solució passa clarament per la salut digital», afirma, «atès que permet que tant els pacients com els familiars tinguin a mà la informació necessària».

L’aplicació de Méndez ha rebut l’aprovació de la Gerència i la Direcció de l’Hospital Universitari de Bellvitge, ja que compleix amb els objectius estratègics en les àrees de innovació del centre i s’incorporarà dins el repositori ElmeuHUB d’aplicacions mèdiques que ja té l’Hospital amb altres serveis.

Més a prop del pacient

«La utilitat del projecte és triple», assenyala Méndez. En primer lloc, serveix per alfabetitzar el pacient, ja que li aporta informació sobre la cirurgia específica i li explica com s'ha de preparar i com es recuperarà després de l'operació.

En segon lloc, serveix per empoderar-lo perquè s'impliqui en el procés curatiu, atès que afavoreix un rol actiu i més capacitat en la presa de decisions.

En tercer lloc, i més important, serveix per fer un seguiment personalitzat amb la posada a punt d'un sistema de missatgeria de temps limitat entre el pacient i l'equip d'infermeria per solucionar dubtes i fer consultes.

Disminuir l'ansietat, accelerar la rehabilitació

  • Left6:No existe configuración de publicidad para el slot solicitado

Entre les referències de Méndez per fonamentar el projecte, destaca el fet que el 2019 es va desenvolupar a Holanda una aplicació mòbil per a postoperatoris de pròtesis de genoll. «La satisfacció dels pacients i els beneficis per a la seva salut van quedar demostrats: disminueix el dolor postoperatori; la rehabilitació, la pràctica dels exercicis i la qualitat de vida del pacient milloren, i la satisfacció de l'usuari és molt més gran».

També està demostrat que si, per exemple, cal passar per una cesària o una cirurgia intestinal, el fet de poder veure un vídeo abans de com serà i en què consistirà disminueix l'ansietat. «La salut digital rema a favor dels pacients, i encara hi ha molt camp per recórrer», apunta Méndez.

Radio en directo COPE
  • item no encontrado

En directo

La Tarde

Pilar Cisneros y Fernando de Haro.

Reproducir
Directo La Tarde

La Tarde

Pilar Cisneros y Fernando de Haro.

Escuchar