Cafès Batalla, 75 Anys de Mestratge a Lleida: La Revolució de l'Aràbica, la Lluita Global i el Secret per Conservar el Millor Cafè
Cafès Batalla celebra 75 anys teixint història des de Lleida. Ramon Batalla, de la segona generació, revela els secrets de la supervivència, la seva aposta pionera per la qualitat i com un gegant local s'enfronta als reptes del mercat globalitzat del cafè.

Entrevista de Ramon Batalla, director de Cafés Batalla, a COPE Lleida amb Ricard Alvarez, pel 75 aniversari de l'empresa
Lleida - Publicado el
5 min lectura23:37 min escucha
La història de Cafès Batalla, una de les empreses familiars més emblemàtiques de Lleida, és un autèntic mirall de l'evolució econòmica i social del nostre país. Fundada l'any 1950 pel visionari Pedro Batalla, l'empresa va iniciar la seva trajectòria en un context de postguerra que dista molt de l'actual mercat de speciality coffee. En l'entrevista a COPE Lleida amb Ricard Alvarez, Ramon Batalla, director actual i segona generació, recorda que els inicis van ser humils i inusuals, pivotant d'una sabateria a la venda de cafè, que en realitat era majoritàriament malta —ordi torrat— utilitzat com a succedani.
No va ser fins al 1962 que el cafè va començar a entrar a Espanya de manera més regular, encara que sota el control estricte de l'Estat mitjançant un sistema de cupos obligatoris. Aquesta etapa, marcada per la vigilància estatal i la dificultat per a la importació lliure de producte, va perdurar fins al 1982. La capacitat d'adaptació de l'empresa Batalla es va posar a prova des del primer dia, passant de ser un petit negoci amb dos locals al centre de Lleida (un per la malta al carrer Pallars i un altre per al cafè a l'Alfred Pereña) a un referent de qualitat.
Un dels moments més decisius en la seva història va arribar a mitjans dels anys 80. En un mercat on el més habitual era la barreja amb cafè robusta i torrefacte (cafè torrat amb sucre per donar-li color i cos), Cafès Batalla va prendre una decisió revolucionària: apostar pel cafè 100% aràbica per a l'hostaleria. Aquesta aposta per l'alta qualitat, un fet inaudit aleshores, va posicionar-los com a pioners i va ser reconeguda amb la llicència de la Federació de Cafeteros de Colòmbia (el famós segell de Juan Valdés). Aquesta estratègia no només va millorar la percepció de la marca, sinó que va iniciar una tendència cap a la diferenciació i la qualitat en el torrat.
El Xoc de la Globalització i la Resposta de la Qualitat
Els darrers anys han estat una autèntica muntanya russa de canvis. Ramon Batalla identifica dos grans punts d'inflexió lligats a la globalització: l'autorització del cafè molt al buit per als supermercats i l'arribada de les càpsules.
L'entrada del cafè molt en paquets al lineal va obrir la porta a grans multinacionals que van competir ferotgement en preu, complicant la vida a les empreses locals. No obstant això, la capacitat de Batalla per mantenir la qualitat i la proximitat amb el client va ser el seu escut. Posteriorment, la càpsula va irrompre, una "revolució total" que va canviar els hàbits de consum domèstic, eliminant el malbaratament de la cafetera tradicional i facilitant la degustació de diferents tipus de cafè. Malgrat els avantatges en la comoditat, Ramon Batalla es mostra preocupat pel seu impacte mediambiental a causa de la gran generació de residus.
La visió de l'empresa no es limita al producte, sinó a l'ètica. Cafés Batalla va ser pionera, fa tres dècades, en la implementació de cafès orgànics i de comerç just, una filosofia que buscava "tornar alguna cosa" a les comunitats productores. El mateix Ramon va arribar a presidir el comitè de control d'aquest segell, assegurant que el compromís fos real i no només una tàctica de màrqueting.
Actualment, l'empresa es troba immersa en un mercat global on les decisions polítiques llunyanes, com les amenaces aranzelàries de governs internacionals, afecten directament el preu del cafè al mercat de futurs en qüestió de minuts, generant una inestabilitat constant. Davant d'aquests reptes, la tercera generació, amb el fill del Ramon integrat a l'equip de producció i qualitat, abraça el futur amb els valors originals: compromís, qualitat i responsabilitat.
La Passió Transmesa: Formació i el Barista Batalla Cafés
Aquesta passió per transmetre el coneixement és el llegat que la segona generació vol perpetuar. Una de les vies clau per aconseguir-ho és la formació i la promoció de la cultura del cafè.
En aquest sentit, Cafés Batalla manté una ferma aposta pels Campionats Baristes. Aquesta iniciativa, que té ja vint anys de tradició i va néixer d'un moviment de "romàntics del cafè" per elevar la qualitat del producte a Espanya, s'organitza anualment. El proper dilluns, 17 de novembre, la fàbrica de Cafés Batalla al Camí dels Frares (Lleida) acollirà l'edició del Barista Batalla Cafés 2025.
L'objectiu d'aquests campionats, impulsats pel Fòrum Cultural del Cafè, és educar tant els professionals (els futurs baristes o cambrers) com el públic sobre les qualitats del cafè. En els darrers anys, el discurs mèdic ha canviat radicalment, passant de desaconsellar-ne el consum a recomanar-ne 3 o 4 tasses diàries gràcies a les seves propietats antioxidants i beneficis per a la salut. Aquesta transformació es deu, en gran part, a l'esforç del sector per diferenciar i explicar els matisos entre un cafè aràbica i un robusta.
Ramon Batalla, que reconeix prendre uns cinc o sis cafès diaris (majoritàriament de baixa cafeïna), desmitifica el procés de preparació. L'expert afirma que tots els sistemes són bons —ja sigui cafetera italiana, de filtre com la Bodum, o express— sempre que es compleixin dues regles fonamentals: utilitzar matèria primera de qualitat i tractar-la "amb carinyo", és a dir, sense maltractar-la amb temperatures excessives. A més, revela un truc domèstic per a la conservació del cafè molt o en gra: guardar el paquet obert al congelador, ja que el fred sec evita que el cafè, altament higroscòpic, absorbeixi la humitat de l'ambient i perdi les seves propietats.
Amb 75 anys d'història, Cafés Batalla continua essent un far de la tradició industrial lleidatana, demostrant que la passió, la qualitat i l'atenció personalitzada són la millor recepta per a la longevitat empresarial.



